Tangisan berlebihan

Tangisan berlebihan

Soalan:

Adakah terdapat cara untuk merawat berlebihan menangis? Saya percaya keadaan mesti terpengaruh dengan kecenderungan genetik dalam keluarga, kerana kakak saya dan saya telah mengalami ini semua kehidupan kita. Anak perempuan saya juga telah terdedah kepadanya sejak lahir. Dia baru sahaja bermula di universiti dan sangat rindu, sehingga dia mendapati air matanya amat sukar untuk mengawal. Apa-apa cadangan adalah dialu-alukan.

Jawapan:

Saya tahu situasi yang sama dengan ibu dan anak perempuannya yang menangis pada rangsangan emosi sedikit. Kadang-kadang, apabila mereka berada bersama-sama dan ada berita buruk atau adegan sedih dalam filem, mereka semua menitiskan air mata. Soalan anda tentang kemungkinan kaitan keluarga adalah sangat menarik. Ia diterima secara meluas bahawa gangguan psikologi, termasuk kemurungan dan tingkah laku ketagihan atau manik, mungkin mempunyai link genetik yang kuat. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh semata-mata menyalahkan genetik, kerana ia adalah jelas bahawa gangguan paling emosi hanya menjadi kenyataan kerana faktor-faktor alam sekitar. Oleh itu, kanak-kanak daripada ibu bapa yang alkohol - atau ibu bapa - mungkin mempunyai gen yang mempengaruhi mereka kepada keadaan, tetapi mereka akan hanya nyata jika mereka minum arak.

Kajian menyeluruh Pautan gangguan psikologi dengan neurotransmitter dalam otak seperti serotonin dan dopamin. Dengan cara yang sama bahawa kabel kuasa mempunyai transformer untuk meningkatkan isyarat elektrik, gentian saraf mempunyai kotak simpang dipanggil sinaps yang meningkatkan impuls elektrik melalui tindakan bahan kimia yang dipanggil neurotransmitter. Jika anda tidak mempunyai cukup bahan kimia, saraf tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini adalah punca utama perasaan rendah atau kemurungan. Sebaliknya, jika pengeluaran adalah terlalu tinggi, ia akan mencetuskan keadaan gelisah atau manik. Saya mengesyaki bahawa kelemahan genetik dinyatakan melalui bawah- atau lebih-aktiviti neurotransmitter.

Menangis adalah ungkapan fizikal pelbagai emosi yang berbeza yang mencetuskan saluran air untuk menghasilkan air mata. Dan juga air mata sedih - dari kesedihan kesedihan atau kemurungan - anda boleh mempunyai air mata kegembiraan, kemarahan, semangat, marah atau takut. Mekanisme menangis biasanya fungsi luar kawal - sama dengan pukulan anda jantung atau badan berpeluh misalnya - yang dikawal oleh otak bawah sedar anda. Tetapi ini jawapan automatik boleh dicetuskan secara sukarela, juga: berfikir pelakon di negeri akan pasi dengan rasa takut atau ubi bit merah. Mereka memanfaatkan pengalaman peribadi mereka tersimpan di dalam otak bawah sedar dan melepaskan impuls yang mencetuskan tindak balas ini.

Pernafasan juga merupakan perbuatan sukarela tetapi kita boleh mengawalnya menggunakan otak sedar, seperti apabila kita tahan nafas kami. Orang yang bermeditasi secara tetap membangunkan kuasa untuk mengawal tindak balas fizikal mereka, supaya mereka boleh tidur di atas katil daripada kuku atau berjalan di atas bara api. Jadi saya berharap anda dapat melihat bahawa dengan melatih fikiran anda, anda boleh mengawal fungsi minda bawah sedar atau tidak sukarela.

Dalam kes anak perempuan anda, pada masa ini air mata adalah disebabkan oleh kesedihan dan kesedihan. Dia perlu belajar teknik untuk mengawal pencurahan ini dengan beralih emosi. Penawar bagi kesedihan adalah ketawa atau kadar. Jadi saya cadangkan anda meninggal dunia nasihat ini: apabila anda rasa anda akan menangis, berdiri di hadapan cermin, dan ketawa palsu atau kemarahan, yang mana lebih mudah. Pastikan mata anda terbuka luas untuk perhatikan perubahan pada muka anda.

Alternatif lain adalah dengan menahan nafas anda. Ambil nafas dalam-dalam dan tahan selama I5 hingga 20 saat. Hanya apabila anda berfikir anda akan kehabisan nafas, menghembus nafas perlahan-lahan dan mengambil separuh nafas cetek dalam. Pegang yang selama sepuluh saat. Dengan amalan ini menjadi mudah, jadi jangan panik jika ia sukar pada mulanya. Menahan nafas ini juga baik untuk mengawal masalah serta bersin. Walaupun ia adalah amalan pemulihan rakyat, kini terdapat satu penjelasan saintifik. Menahan nafas anda mengekalkan karbon dioksida dalam darah, yang ditukar dengan oksigen. Ini menyebabkan lebih banyak oksigen di dalam otak, yang bermaksud bahawa sistem kawalan akan bekerja lebih baik. Menahan nafas anda juga mengadakan kawalan anda ke atas otak bawah sedar.

Selain itu, saya cadangkan mengelakkan penggunaan iritasi saraf yang sama, seperti kopi, alkohol, makanan pedas, dan juga terlalu banyak gula atau garam.

Terapi profesional seperti kaunseling terapi kognitif, pengaturcaraan Neurolinguistic (NLP) dan hipnoterapi juga alat yang sangat berguna. Lebih awal keadaan ini dirawat, lebih baik keputusan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar