Asma dan Ekzema dalam Rawatan Perubatan Cina

Asma dan Ekzema dalam Rawatan Perubatan Cina

Dalam perubatan Cina, asma dilihat sebagai gangguan tenaga dengan pengeluaran kahak yang terlalu banyak, yang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, tetapi sering disebabkan oleh kelemahan buah pinggang, paru-paru dan limpa. Kahak dalam perubatan tradisional Cina merujuk kepada ketidakharmonian dalam cecair badan yang boleh menyekat kedua-dua fungsi fizikal dan emosi. Ia tidak sama seperti kahak dalam erti barat.

Pengamal boleh menetapkan buah pinggang, paru-paru atau limpa tonik. Ephedrine dan pahit biji badam bantuan berhenti semput. Terlalu banyak kahak juga boleh disebabkan oleh pola makan yang buruk dengan terlalu banyak makanan melekit, seperti coklat, keju, susu dan produk tenusu yang lain. Makan tidak sekata juga meningkatkan pengeluaran kahak. Setelah makan besar sebelum anda tidur, misalnya, menghalang sistem penghadaman anda dari berfungsi dengan betul dan melangkau waktu makan akan melemahkan perut anda.

Keadaan ekzema dikaitkan dengan paru-paru, perut, jantung dan darah. Menurut pengamal perubatan Cina terdapat pelbagai jenis ekzema. Satu adalah di mana kulit adalah gatal, panas dan menangis; lain adalah disebabkan oleh haba di dalam darah, dan kulit anda kering, merah dan gatal. Sejenis ketiga adalah disebabkan oleh angin, dan kulit meletus menjadi lepuh. Rawatan ini disesuaikan mengikut yang jenis ekzema yang anda ada.

Wormwood Oriental atau gentian dan Peony Cina akar digunakan untuk jenis yang disebabkan oleh angin. Dalam jenis ini ubat, kebimbangan sering dilihat sebagai ketidakseimbangan limpa dan hati. Angelica Cina dan ginseng boleh digunakan untuk menguatkan limpa dan bergerak tenaga melalui hati. Ubat-ubat herba Cina adalah terdiri kepada formula yang telah ditetapkan oleh pengamal untuk memenuhi keperluan individu setiap pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar